Jídlo pro kočky, psy i lidi

07.08.2017

Na tento typ článku jsem dostala tip a líbil se mi, takže si říkám proč ne. I když jsem ve věci jídla celkem "hračička", někdy zkrátka není moc čas vymýšlet a plánovat. Snažím se pak i k vaření přistupovat prakticky. Mým cílem je vařit výživná, uspokojivá jídla z kvalitních sezónních surovin (pokud možno), a to vše v rámci mého nyní omezenějšího času. Zastávám výživový směr, který se zříká nepravých potravin, a ráda bych tyto principy přenesla do stravy mých mazlíčků.

Avšak po dlouhém uvažování jsem se rozhodla postavit jídlo našich zvířat kompromisně - z určité části z celistvých potravin a ve zbytku z běžně dostupných krmiv. Ačkoli to silně neodpovídá mé teorii o správné stravě, mám k tomuto rozhodnutí hned několik důvodů. Strava koček sestává z potravin, které bych nesehnala - hlodavce, drobné ptactvo, můry a já nevím co (lepší nejspíš nevědět, protože se hodně pusinkujeme) - nic z toho běžně nekoupím, z tohoto důvodu bych se bála, že náhražková potravina, byť kvalitní, nebude odpovídat správnému nutričnímu profilu, který je nezbytný pro optimální výživu koček a já o něm nemám ani ponětí. A věřím (snad ne naivně), že slušní výrobci krmiv pro kočky vědí, co dělají a zajistí veškeré živiny ve správném poměru. 

A totéž u psa. Máme štěně obřího plemene a já si představuju, že by správně mělo okusovat skopové nožičky a chroupat nějaké hlodavce a pít zdrclé ovčí mléko, aby se jeho velmi rychle rostoucí kostra vyživovala. Náš pyrenejský horský pes (pastevecké plemeno) bude také velmi náročný na kvalitu živočišných potravin, protože ty z pastevních chovů obsahují velmi mnoho živin, které v jídlech z moderní zemědělské produkce chybí.

Naše kočky jsou už dospělé a nikdy neměly žádný zdravotní problém. Prakticky pro ně nepořizuju granule, upřednostňuju spíše "mokrá krmiva". Návštěvy nám je chválí, že jsou krásné a mají lesklou srst, takže se nějak uklidňuji, že to snad dělám správně. Naopak psovi jsem granule koupila, protože si celkem dělám starosti o jeho citlivý vyvíjející se pohybový aparát. Ačkoli mi forma granulí nepřipadá nijak vhodná, nakonec jsem vybrala granule, na něž jsou dobré recenze a jsou vhodné pro krmení obřích plemen. Velmi milým překvapením pro mě bylo, že chutnají i našim kočkám :-)

Vybrala jsem značku, na kterou jsem ještě nikde neviděla reklamu a dozvěděla jsem o ní od veterinářky. Vybírala jsem asi ze tří druhů a nakonec vyhrála jehněčí varianta, protože mi jaksi evokovala to, co by náš pes měl jako pastevec k dispozici (totiž možná). Více zde: https://krmivo-psy.heureka.cz/taste-of-the-wild-sierra-mountain-canine-13-kg/specifikace/#section

Jedinou nevýhodou tohoto téměř holistického krmiva je, že není deklarováno, jestli obsahuje kloubní výživu, právě proto psovi přidáváme ještě speciální kloubní výživu pro štěňata obřích plemen. Další nevýhodou je nízký obsah omega-3, což mi ale příliš nevadí, protože je doplňujeme ve formě ryby či oleje z tresčích jater, v případě nouze i z lněného oleje (ovšem opravdu po kapkách!). Ke složení mám mnoho výhrad (řepkový olej, sušené vejce...), přesto doufám, že pro našeho pejska tyto granule budou přinejhorším zdraví neškodící.

A nyní bych zkusila uvést příklad našeho nedělního (tedy víc času na hračičkování i aranžování kvůli fotkám a také jsme konečně zase měli maso) jídelníčku, který je pro kočky, psy i lidi :-) Na fotkách jsou dvě ukázky jídel pro lidi, jedna varianta je více tučná a obsahuje o něco více proteinů, druhá zas sacharidovější. O metabolických typech zde: https://emilie-lvovska.webnode.cz/l/metabolicke-typy/

Snídaně

Lidi: ovesná kaše, vykapaný jogurt, živé máslo, syrové kozí mléko, maliny, zelené ryngle, sušená třtinová šťáva, kapka za studena lisovaného lněního oleje z lednice a v mém případě cikorka se smetanou (Jsem milovník kávy, ale cikorka je bez kofeinu.)

Kočky: zkyslé syrové kozí mléko, vykapaný jogurt, želatina z vepřových nožiček, lžička ovesné kaše, kapka oleje z tresčích jater

Pes: zkyslé syrové kozí mléko, vykapaný jogurt, želatina z vepřových nožiček, ovesná kaše, kapka oleje z tresčích jater, maliny

Příprava ovesné kaše je velmi důležitá, aby minerály v ní přítomné byly dobře dostupné. Lidské tělo nemá předžaludky ke trávení zrn. Vše potřebné lze rychle udělat večer: ovesné vločky jsem namočila do kysaného podmáslí z výroby živého másla (více zde:https://emilie-lvovska.webnode.cz/l/recept-zive-maslo/) a nechala v teple fermentovat a zatímco v míse pracovaly bakterie a kyselina mléčná, já a můj jednoduchý žaludek jsme spali. Ráno jsem do směsi přidala špetku soli a kaši uvařila. Se spoustou živého másla, vykapaným jogurtem, ovocem, troškou sladila a lněným olejem na doplnění omega-3 je to moc dobrá snídaně.

I kočky a psi mohou v rozumné míře dostávat ovesné vločky. Mají také jako my jednoduchý žaludek neuzpůsobený ke trávení zrn, proto trvám na správné přípravě. Zvířatům dávám zkyslé mléko (tedy se sníženým obsahem laktózy), protože nevím, jak jsou na tom s tvorbou laktázy, ovšem kočky se syrovým mlékem neměly nikdy problém. Ve zvířecí stravě nesmí chybět výživa pohybového aparátu, obzvlášť u psa, proto dostali želatinu vyvařenou z vepřových nožiček. Mají je třeba tady: https://e-shop.biofarma.cz/cz/produkty/veprove-nozicky

Syrové kozí mléko z pastvy je velmi, velmi, velmi výživné a zajistí vyrovnané spektrum živin, dokonce i té kloubní - glutamin, vitamín C, vitamíny A, D, K, vápník, fosfor, vitamín B6 atd. Navíc je enzymaticky velmi aktivní a 100% stravitelné.

Přiznávám, že naše každodenní snídaně nejsou vždy tak pečlivé a vzhledné, obvykle máme spíše chleba (recept zde: https://emilie-lvovska.webnode.cz/l/recept-celozrnny-kvaskovy-chleb-pro-lenochy/), něco k němu (tvaroh, vajíčka, máslo, rybičky), ale syrové kozí mléko se pomalu stává pravidlem.

Celá snídaně nebyla kterak finačně náročná. Syrové mléko od tajného zroje bylo za velmi přátelskou cenu, ovoce je domácí a tedy zdarma, drobné množství sušené třtinové šťávy a lněného oleje snad nikoho nepoloží. Vykapaný jogurt mi zbyl z "výroby" syrovátky, ale určitě nebyl nepostradatelný, spíše jsem se ho už chtěla zbavit, protože zabíral místo v lednici. Domácí živé máslo vyjde poměrně na dost, obzvlášť pokud kupujete nějakou kvalitní smetanu, avšak i v obyčejném českém másle je stále dost živin a žádný Středoevropan by se o ně neměl ochuzovat.

Oběd

Lidi: vývar z hovězích morkových kostí s masem, sezónní zelenina, brambory, petržel, živé máslo a kombucha jako nápoj

Kočky: vývar z hovězích morkových kostí, hrášek, syrové hovězí maso

Pes: granule, vývar z hovězích morkových kostí, sezónní zelenina, syrové hovězí maso, petržel

Morkové kosti na vývar pro kočky, psy i lidi jsem nezapékala. Vařila jsem je společně s mrkví a celerovou natí, špetkou soli a lžící domácího octa z kombuchy asi 24 hodin. Nepřečišťuji ani nesbírám tuk. Pak jsem z jedné části udělala polévku pro lidi (maso, zelenina, česnek, brambory se slupkou, více soli, pepř) a z druhé části zeleninovou polévku pro mazlíčky. Moje kočky milujou vařený hrášek, s jinou zeleninou bych u nich nepochodila.

Nebojte se cukety ve vývaru, je výborná, navíc plná sodíku, který nám pomáhá vyrovnávat se stresem. Myslím si, že část jídla by měla být ideálně "živá" a na syrové maso (na rozdíl od našich zvířat) moc nejsem, takže jsem se rozhodla enzymy přidat ve formě másla a kombuchy (fermentovaný černý čaj). Kočky se po syrovém hovězí chovají jako rozdivočelé kuguáry. Já mám po vývaru vždy naprosto skvělou náladu.

Lidé si často myslí, že hlavní předností hovězího a jehněčího masa z pastvy je obsah omega-3 mastných kyselin a nižší obsah "špatných" tuků. Je pravda, že omega-3 obsahují více, než maso z konvenčních chovů, ale rozdíl není tolik markantní. Hlavním pozitivem pastevního hovězího je vysoký obsah v tucích rozpustných vitamínů (A, D, i K2), konjugované kyseliny linolové (CLA) a vyšší obsah minerálů. Ovšem tyto přednosti jsou citelné pouze v tucích, takže tolik zprofanované libové maso nemůže sloužit. Morek je na tuky velmi bohatý a má přímo životadárnou moc.

Pokud nemáte možnost koupit si hovězí od nějakého známého sedláka, dobře pořídíte např. zde: https://biohovezi.cz/obchod

Večeře

Lidi: volská oka na sádle, vařená řepa, kvašené okurky, chléb, živé máslo

Kočky: trochu žloutku, želatina z vepřových nožiček, syrová řepa, kočičí vanička v biokvalitě z DM

Pes: granule, želatina z vepřových nožiček, syrová řepa, žloutek, trochu kočičí vaničky v biokvalitě z DM (aby mu nebylo líto)

Domácí vajíčka nám vystačí na stovky jídel a tohle je jedno z nich - rychlé, levné a výborné. Domácí řepa nabušená minerály chutná dokonce i kočkám. Obvykle nemají naše kočky každý den nějakou zeleninu, ale tentokrát se to nějak sešlo, protože je zrovna sezóna hrášku i mladých řep. Vždy se snažím jim pošetřit v mrazáku nějaký hrášek, k dispozici mají stále mladou travičku, kterou pravidelně vysazuju.

Živé máslo, kvašené okurky (recept zde: https://emilie-lvovska.webnode.cz/l/recept-mlecne-kvasene-okurky/  zajistí dodávku enzymů na večer.

Celkově hodnotím výše nafocené denní menu jako jeden z velmi příkladných dní, rozhodně takto nejíme pořád. Upřednostňuji tři pořádná jídla za den, nemám pak chutě shánět "něco na zub". O víkendu se mi to téměř vždy daří, ale v průběhu týdne často bohužel ne. U jídla mi obvykle schází čas, společnost a dobrá nálada, ještě štěstí, že někdo vymyslel ty víkendy :-)

PS: Té hovězí polévky pro lidi bylo na dva dny.

© 2017 Emílie Lvovská. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky